افزایش بهره‌وری تولید با شرکت‌های دانش‌بنیان‌

به گزارش پردیس امروز؛ محمد صبوری دیلمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره راهکارهای تحقق و دستیابی به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین با توجه به نامگذاری سال با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در خصوص تاکید چند باره مقام معظم رهبری بر تولید به صورت رونق تولید، پشتیبانی از تولید، حذف موانع موجود در راه توسعه تولید و در نهایت تولید با تکیه و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان باید به این نکته اساسی اشاره داشت که بهبود وضعیت و رشد تولید در هر سیستم اقتصادی به عنوان راهکاری اساسی جهت حل مشکلات ساختاری مطرح است.

وی افزود: در حقیقت افزایش تولید در درجه اول با افزایش به کارگیری عوامل تولید و در مراحل بعدی با افزایش بهره‌وری عوامل تولید به مسیر رشد با ثبات و بلند مدت اقتصادی منجر خواهد شد که این فرآیند با ثمراتی مانند افزایش درآمد عوامل تولید (نیروی کار) همراه است.

* کاهش هزینه‌ها با استفاده از فن‌آوری‌های نوین در فرآیند تولید

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امسال موضوع مهم دیگری در بیانات مقام معظم رهبری به عنوان استفاده از ظرفیت‌های فن‌آوری نوین و دانش بنیان در فرآیند تولید مورد تاکید قرار گرفت، بیان داشت: این موضوع نیز باید بطور ویژه در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد . استفاده از فن‌آوری‌های نوین در فرآیندهای مرتبط با تولید به طور حتم موجب افزایش بهره‌وری عوامل تولید شده و بدین وسیله هزینه خالص استفاده از هر واحد عوامل تولید در تولید نهایی محصول کاهش خواهد یافت به عبارت دیگر این راهکار به عنوان یکی از روش‌های کاهش بهای تمام شده محصولات تولید داخل بوده که خود به صورت افزایش رقابت‌پذیری محصولات تولیدی داخلی در بازارهای جهانی تصویر خواهد شد.

صبوری دیلمی بیان داشت: به نظر می‌رسد آنچه در شعار امسال به صورت پررنگ‌تر بیان شده توجه به رشد کمی و کیفی تولیدات داخلی و افزایش رقابت پذیری محصولات تولیدی در داخل کشور در مقایسه با تولیدات موجود در بازارهای جهانی است. مسلم است که استفاده از فن‌آوری‌های نوین و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر مزیت مورد اشاره و کاهش بهای تمام شده تولید کالاها کیفیت تولیدات را نیز تحت تاثیر قرار داده و بطور کلی با افزایش رقابت پذیری محصولات تولیدی، آن مزایایی مانند توسعه صادرات کالا از کشور و به دنبال آن کاهش بیشتر وابستگی به درآمدهای حاصل از منابع طبیعی بهره‌مند خواهیم شد که ثمره آن حفظ ثبات ارزش پول قابل مشاهده خواهد بود.

وی افزود: در خصوص استفاده از فن‌آوری‌های نوین و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان چند موضوع به صورت ویژه توسط مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفت و بطور مثال بخش کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت. سال‌های گذشته با افزایش فشارهای تحریمی کشورهای متخاصم شاهد بروز مشکلاتی جهت تامین کالاهای اساسی مورد استفاده زیرگروه‌های تولید دام و طیور بودیم که این فرآیند به صورت افزایش قیمت کالاهای مصرفی و یا افزایش هزینه‌های سبد مصرفی خانوار بروز کرد. این موضوع در فرمایشات ابتدای سال مقام معظم رهبری به عنوان یکی از تلخ‌کامی‌ها در سال ۱۴۰۰ مورد تاکید قرار گرفت.

* افزایش بهره‌وری در تولید کالاهای وارداتی با بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: بطور مشخص برخی از اقلام کالاهای اساسی مورد نیاز بخش‌های مورد اشاره تولید دام و طیور با شرایط اقلیمی کشور سازگاری نداشته و امکان تولید کامل نیازهای داخلی از مواد تولید داخل وجود ندارد و این باعث شده که اقتصاد کشور از این محل آسیب‌پذیر و ضربه‌پذیر باشد. در این زمینه لازم است شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه ورود یافته و بر استفاده از اقلام جایگزین و یا استفاده از مکمل‌هایی با هدف افزایش بهره‌وری نهاده‌های وارداتی عمل کنند.

صبوری دیلمی گفت: به عنوان مثال تحقیقات به سمت راهکارهای استفاده از سایر محصولات بجای ذرت در خوراک دام معطوف شده و یا تحقیقاتی در این خصوص صورت گیرد که چگونه می‌توان با مصرف ذرت کمتر در خوراک دام و طیور با افزودن مکمل‌هایی همان میزان پروتئین قبلی را برای تولید در این بخش فراهم کرد. این موضوع در مورد سایر اقلام اساسی و وارداتی نظیر دانه‌های روغنی و … نیز برقرار است و باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

* کاهش ضربه‌پذیری اقتصاد با استفاده مناسب از منابع

این کارشناس اقتصادی گفت: افزایش بهره‌وری با استفاده از بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان نکته‌ای است که در همه بخش‌های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است در این خصوص بخش کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصاد کشور باید به سمت و سوی کاهش استفاده از منابع تولید و یا به بیانی دیگر استفاده بهینه از منابع تولیدی حرکت کند. استفاده مناسب از منابع آب و خاک (که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت)، استفاده بهینه از منابع انسانی و تولیدی در بخش‌های صنعتی و خدماتی و در نهایت دستیابی به بیشترین میزان تولید با بهره‌گیری مناسب از منابع تولیدی بدون شک مزایایی مانند کاهش بهای تمام شده و افزایش رقابت پذیری محصولات در مواجهه با محصولات تولیدی سایر کشورها در بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت و این موضوع در نهایت به صورت افزایش ظرفیت‌های صادراتی کشور، کاهش ضربه‌پذیری اقتصاد کشور و یا افزایش تاب آوری اقتصاد ملی در مواجهه با تهدیدهای کشورهای متخاصم عملی خواهد کرد.

وی افزود: حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یا بطور کلی حرکت به سمت تولید محصولات واسطه نهایی و در انتهای زنجیره‌های ارزش محصولات یکی دیگر از پیام‌های نهانی است که در شعار سال جاری نهفته است. بدون شک افزایش ظرفیت‌های اشتغال‌زایی بنگاه‌های تولیدی داخل کشور، با استفاده از ظرفیت‌های فروش محصولات در بازارهای صادراتی و بخصوص بازارهای پیرامونی که بارها مورد تاکید قرار گیرد با افزایش وابستگی بازارهای خارجی به محصولات تولیدی بنگاه‌های تولید کننده محصولات داخلی (محصولات نهایی یا محصولات واسطه‌ای که در سایر کشورها جهت تولید محصولات نهایی و مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد) در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش قابل توجه تاب آوری اقتصادی کشور خواهیم بود و به عبارتی دیگر حذف درآمدهای صادراتی حاصل از این محصولات با استفاده از ابزارهایی مانند تحریم به آسانی و در کوتاه مدت میسر نخواهد بود زیرا این موضوع باعث ایجاد ضربه به سایر بازارها در کشورهای دیگر، نیز خواهد شد و هزینه‌های تحریم و حذف صادرات کشور را افزایش خواهد داد.

وی گفت: موضوع دیگری که در بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید واقع شد، موضوع اقرار جدی در خصوص شعار مطرح شده به عنوان شعار سال جدید و پرهیز از نگاه تبلیغاتی و کوته نگرانه به آن در قالب چاپ سربرگ حاوی شعار در ادارات و طرح آن در رسانه‌هاست. در این زمینه لازم است دستگاه‌های تولیدی دخیل در این موضوع برنامه‌های اجرایی مورد نظر در این خصوص را با قید فوریت تدوین و به اطلاع جامعه برسانند تا بدین وسیله عملکرد آن‌ها در ازای موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۱ توسط رسانه‌ها، مردم و نهادهای نظارتی مورد رصد و مداقه قرار گیرد.

صبوری دیلمی گفت: در این میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد و راه و شهرسازی بطور ویژه در خصوص افزایش ظرفیت های تولیدی و استفاده بهینه ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان جهت کاهش هزینه‌های ساخت مسکن و هزینه‌های بهداشت (وزارت بهداشت) و آموزش (وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش) و حتی هزینه‌های ارتباطاتی (وزارت ارتباطات) دارای نقش اساسی بوده و مستلزم آن است که اجرای برنامه‌ها با این هدف به صورت فوری در دستور کار این دستگاه‌ها قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بر چسب ها

اخبار مرتبط

چند رسانه ای

آخرین اخبار