آمار کلی؛

تعداد فوت شدگان ایرانی زلزله ترکیه تا این لحظه

براساس آمارهای رسمی تاکنون ۳۸ هزار و ۴۴ نفر بر اثر وقوع زلزله ۷/۸ ریشتری در منطقه جنوبی ترکیه فوت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد کشته‌شدگان این حادثه سهمگین حداقل دو برابر آمار ارائه شده باشد .

به گزارش پردیس امروز از  ایسنا، چند روزی است که پس از پایان عملیات امداد و نجات و کاهش امیدها برای پیدا کردن افراد مانده در زیر اوار به صورت زنده ، روند آواربرداری با تجهیزات سنگین در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه با کمک امدادگران از کشورهای مختلف در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت آوار برداری‌ها ، آمار کشته شدگان این زلزله مخرب و سهمگین افزایش قابل توجهی پیدا کند و اجساد مفقودین این حادثه نیز زیر آوار شناسایی شوند.

با توجه به سکونت تعدادی از ایرانیان از دانشجوها و شهروندان ایرانی در برخی از استان های زلزله زده ترکیه از جمله در سه استان دیاربک، غازی انتپ و آدانا ، این برنامه ریزی از سوی  وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران  در ترکیه با هماهنگی با نهادهای مرتبط در داخل کشور  صورت گرفت که این افراد بتوانند در صورت تمایل هرچه زودتر مناطق زلزله زده را ترک کرده و به ایران بازگردند که براساس آمار اعلام شده از سوی «هاشم داداشی» رئیس سازمان امور دانشجویان تاکنون بیش از  ۱۳۰ نفر از دانشجویان ایرانی ساکن در ترکیه به کشور برگشته اند.

به گزارش ایسنا و براساس آنچه که مقامات سفارت و کنسولی ایران در ترکیه تایید می‌کنند  در جریان زلزله اخیر ترکیه تاکنون مرگ ۶ ایرانی تایید شده است که ۳ نفر از آنها « محمدرضا میراحمدی، مهدی سعیداوی و حامد مطرودی» لژیونرهای تیم نقص عضو بلدیه اسپور مالاتیا بودند که همراه تیم‌شان در هتل کرچوال حضور داشتند و تخریب ۱۰۰ درصدی این هتل باعث مرگ این ورزشکاران شد.

همچنین  شهره نجفی دانشجوی ایرانی که در قبرس شمالی تحصیل می‌کرد و  به علت تعطیلات بین دو ترم به کشور ترکیه سفر کرده بود که در  زلزله فوت کرد.

همچنین در اثر این زلزله دو زن ایرانی دیگر که یکی از آنها  دانشجو  و دیگری مادر بوده فوت شده است.

اجساد این زنان در عثمانیه ، آدیامان و دیاربکر شناسایی شده اند.
برخی از منابع خبری می گویند این احتمال وجود دارد که تعداد ایرانی‌های  کشته شده در این زلزله با توجه به آغاز آواربرداری و شناسایی اجساد افزایش پیدا کند.

در  بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن   زلزله در مقیاس  ۷/۸ در مناطق جنوبی ترکیه رخ داد و در این مدت شاهد پس لرزه های متعدد در آین مناطق با وسعت مختلف هستیم.

اولین زمین لرزه که مرکز آن در منطقه “پازارجیک” در استان “قهرمان‌ ماراش” ترکیه بود در مقیاس ۷.۸ ریشتر در ساعت ۴:۱۷ بامداد (۰۱:۱۷ به وقت گرینویچ) روز دوشنبه ۶ فوریه رخ داد. کمتر از ۱۲ ساعت بعد، دومین زمین لرزه ۷.۶ ریشتری نیز همان منطقه را لرزاند.

در پی این زمین لرزه‌ها بیش از ۳۰۰۰ پس لرزه تاکنون ثبت شده و مقامات از مردم خواستند به دلیل خطرات ناشی از ریزش بناهای تخریب شده، وارد ساختمان‌ها نشوند.

مقامات ترکیه می‌گویند: حدود ۱۳.۵ میلیون نفر در این کشور تحت تاثیر این زمین‌لرزه ویرانگر قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بر چسب ها

اخبار مرتبط

چند رسانه ای

آخرین اخبار