ایرنا نوشت: مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: اگر راننده تاکسی سه مسافر را سوار میکند باید دریافت کرایه بر مبنای سه نفر و اگر هم چهار نفر را جابه جا میکند دریافت کرایه بر مبنای چهار نفر باشد.
هرساله در یک ماه پایانی سال با توجه به ازدحام جمعیت و حجم بالای سفرهای شهری، گلایه شهروندان نسبت به دریافت نرخهای خارج از مصوبه و افزایش دریافت کرایهها را شاهد هستیم.
از سویی هم بعد از شیوع ویروس کرونا به منظور رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اساس سوار شدن مسافر در تاکسیها از چهار نفر به سه نفر کاهش یافت اما در همان زمان هم قرار بر این بود به دلیل اینکه رانندگان تاکسی متضرر نشوند، مبنای دریافت کرایه تاکسی در دوران اوج کرونا همان سه نفر باشد و به اصطلاح کرایه یک نفر مسافر باقی مانده بر کرایه سه مسافر دیگر سرشکن شود اما چندین ماه است که با تلاش تیم درمان و رعایت شیوهنامههای بهداشتی میزان سرایت و شمار فوتیهای کرونا کاهش چشمگیری داشته و زندگی تقریبا به حالت عادی برگشته است و در این بین در سطح شهر مشاهده میشود که رانندگان تاکسیها هم گاهی سه نفر و گاهی چهار نفر مسافر را جابهجا میکنند اما نکته مهم این است که مسافران از میزان دریافت کرایه ابراز نارضایتی دارند و این موضوعی است که خبرنگار ایرنا با مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور مطرح کرده است.
دریافت کرایه تاکسی بر اساس تعداد مسافران است
مرتضی ضامنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رانندگان تاکسیهای رسمی (با پلاک زرد “ت”) اگر سه مسافر را سوار میکنند باید بر مبنای سه مسافر کرایه دریافت کنند و اگر چهار مسافر سوار کنند هم بر مبنای همان چهار مسافر باید کرایه دریافت کنند.
وی یادآور شد: نرخ رسمی کرایه تاکسیها، توسط شورای شهر تعیین و مصوب میشود و رانندگان تاکسیها موظف هستند که نرخ مصوب را از مسافران دریافت کنند.
دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب گزارش شود
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور ادامه داد: در صورتی که راننده تاکسی بیشتر از نرخ مصوب از مسافر دریافت کرد، مسافران میتوانند شکایت خود را از طریق درگاه ارتباطی که توسط شهرداری شهرهای مختلف پیشبینی شده است یا از طریق مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانیها ثبت کنند و به شکایت آنها رسیدگی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، هر سال در بهمن یا اسفند زمزمههایی برای افزایش قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تاکسیها مطرح میشود و افزایش نرخ کرایه تاکسیها معمولا یک بار در سال انجام میشود اما گاهی هم بر اساس شرایط موجود مانند آنچه در دوران کرونا اتفاق افتاد که به دلیل اینکه تاکسیها موظف شدند حداکثر سه مسافر همزمان سوار کنند، قدری به کرایه تاکسیها افزوده شد.
ضامنی در این باره گفت: هر سال در بهمن یا اسفند فرایند افزایش قیمت کرایه تاکسی پیشنهاد میشود، این افزایش قیمت، فرایندی قانونی است، شوراهای اسلامی شهر، مرجع تغییر نرخ کرایه تاکسیها است به این ترتیب که فرایند تعیین نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون شهرداریها در اواخر سال طبق پیشنهاد واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر ارسال میشود و شورای شهر پس از بررسی، تصویب و در نهایت تایید فرمانداری مربوطه کرایه قانونی هر شهر را اعلام میکند.
وی تاکید کرد: گزارش شکایت از دریافت کرایههای غیرمصوب توسط مسافران، فقط برای تاکسیهای رسمی (با پلاک زرد “ت”) در سامانه شهرداریهای مربوط به هر شهر قابل بررسی و پیگیری است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با اشاره به اینکه جابه جایی مسافر توسط خودروهای شخصی تخلف است و پلیس میتواند با اینگونه افراد برخورد کند، تصریح کرد: چنانچه کرایه اضافه توسط رانندگان با خودروی شخصی دریافت میشود بر عهده سازمانهای تاکسیرانی نیست و ما میتوانیم شکایتهای ثبت شده در سامانه تاکسیرانیهای مربوط به شهرداریها را پیگیری کنیم.
ضامنی گفت: البته به شورای ترافیک پیشنهاد شده است که مبنای تعیین کرایهها بر اساس سوار شدن سه مسافر در تاکسیها باشد و برای اینکه رانندگان تاکسی هم متضرر نشوند، مبنای دریافت کرایه هم همان سه نفر باشد.
وی ادامه داد: پیشنهاد سوار شدن سه مسافر در تاکسی به شورای ترافیک به منظور نزدیک شدن به استانداردها همچنین رعایت بیشتر مسائل بهداشتی و افزایش میزان رضایتمندی شهروندان ارائه شده است که اگر پذیرفته شود، مبنای سوار شدن سه مسافر و دریافت کرایه سه نفر خواهد بود.