در حالیکه روز گذشته مجلس شورای اسلامی رسما از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکتهای زیر مجموعه گروه سایپا از خودروی جدید این شرکت به نام”کادیلا ” یا همان ال ۹۰ ایرانی رونمایی کرد. این خودرو که بناست توسط پارس خودرو تولید شود در واقع محصول همان پروژه P90 است که چندین سال پیش در سایپا پیگیری میشد و هماکنون به مرحله تولید رسیده است.
سال ۱۳۸۶ اولین خودروی ال۹۰ که بعدها به «رنو تندر۹۰» تغییر نام یافت، در ایران عرضه شد. از همان ابتدا قرار بود ال۹۰ یک خودروی اقتصادی باشد تا جایگزین خودروهایی شود که بازار را به تسخیر خود درآورده بودند. هدفی که خیلی زود شکست خورد و این خودرو به یک خودروی میانرده تبدیل شد. در سال ۱۳۹۸ پس از اجرای تحریم ها علیه کشورمان و با خروج رنو از کشور، پروژه ال۹۰ هم به دلیل این که موتور و بخش زیادی از قطعات آن داخلیسازی نشده بود، متوقف شد. پس از توقف تولید آن خودروسازها تصمیم گرفتند ال۹۰ را ایرانی کنند و سرانجام دیروز از نمونه ایرانی آن یعنی سایپا کادیلا یا پی۹۰ رونمایی شد. در این گزارش به نکاتی درباره این خودرو میپردازیم.
ال ۹۰ چه بود؟
تندر۹۰ شاید یکی از بدقیافه ترین خودروهای ایرانی است که هرکسی آن را دارد از قیافهاش ناراضی است! خودروی ال۹۰ یا رنو تندر۹۰ ابتدا در کشور رومانی به عنوان یک خودروی اقتصادی و مقرون بهصرفه تولید میشد. «داچیا لوگان» خانوادهای از خودروهایی است که به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از سال ۲۰۰۴ تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو در سال ۱۳۸۶ به طور رسمی وارد بازار ایران شد و تولیدکنندگان ایرانی مطابق با سلایق ایرانی به فکر اعمال تغییرات چشمگیری در آن افتادند؛ از جمله قراردادن یک موتور قوی، برقی کردن شیشههای جلو و عقب، قراردادن ۲ ایربگ برای سرنشینان جلو و استفاده از ترمزهای ABS. به دلیل جادار بودن صندوق عقب ال۹۰ که حدود ۵۱۰ لیتر گنجایش دارد، این خودرو را ماشین خانوادگی نامیدند. از آنجا که هدف از طراحی ال۹۰ جادار بودن آن بود و خیلی روی ظاهر داخلی و خارجی آن تمرکز نشده بود، به همین دلیل از نظر قیافه حرفی برای گفتن نداشت.
تولید پی۹۰ کلید خورد
پروژه داخلیسازی ال۹۰ در گروه سایپا پس از مدت نسبتا طولانی، سرانجام در قالب پروژهای به نام پی۹۰ یا سایپا کادیلا، معرفی شد. این پروژه یک تفاوت بزرگ با دیگر تغییرات ایجادشده روی خودروها در ایران دارد و آن هم تغییر برند محصول مادر یعنی رنو و تبدیل آن به سایپاست و به دلیل این که شرکت رنو اجازه نداده بود قطعات مهم ال۹۰ داخلیسازی شود، برای ساخت تمام قطعات زمان زیادی صرف شده، بعضی از قطعات مهندسی معکوس شدند و بسیاری از قطعات آن هم جدید هستند. موتور، گیربکس و اکسل به طور کامل تغییر کرده و قوای محرکه پی۹۰ شباهتی به ال۹۰ ندارد. نسخه اولیه پی۹۰ با گیربکس دستی است و براساس گفته مدیران تا پایان سال ۱۴۰۲ این محصول به بازار عرضه خواهد شد. قرار است بعد از تولید، دیگر خودروسازها هم وارد بازار تولید پی۹۰ شوند و در واریانتهای هاچبک، سدان، وانت و… تولید آن ادامه یابد.
مشخصات فنی پی۹۰
محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا میگوید: با پلتفرم ال۹۰ (لوگان) سه خودروی تندر۹۰، ساندرو و ساندرو استپوی ساخته شده است و پروژه پی۹۰ در حقیقت نسخهای بومیسازی شده از این محصولات است. موتوری که روی این خودرو عرضه می شود بر پایه همان موتور K4M ال۹۰ ساخته شده ولی بازده تولیدی آن کمی بیشتر خواهد بود و به پیشرانه ME16 مجهز شده است. در این موتور ۶/۱ لیتری، چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ میتواند حداکثر ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۴۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها را نیز دارد و قدرتش از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. قبلا اعلام شده بود که تندر۹۰ ایرانی با موتور شاهین به بازار میآید اما اطلاعات جدید نشان میدهند که این محصول متفاوت خواهد بود.
مشخصات ظاهری پی۹۰
در این خودرو همانند هر فیس لیفت(بازسازی) دیگری، دماغه یا پوزه آن شامل مجموعه سپر، جلوپنجره، چراغها، در موتور و گلگیرها به طور کامل بازطراحی شده است، اما نیمه میانی بدنه خودرو یعنی کابین، درها، خط سقف و شیشههای جلو و عقب و جانبی، مشابه ال۹۰ هستند. ضمن این که سپر و چراغهای عقب و در صندوق عقب هم تغییرات کاملی داشته و به طور کامل بازطراحی شدهاند. به عبارت دیگر طراحان خیلی سعی کردهاند چهرهای مدرن و بهروز به این پیرمرد بدهند و تا حد امکان حس و حال «ال نودی» را به «پی نودی» تغییر دهند. اما در نگاه اول از روبهرو پی۹۰ را یک کپی از دنا میبینیم. در بخش عقب چراغهای بزرگ با سبک طراحی این خودرو هماهنگ نیستند و از نکات منفی این بخش میتوان به کشیدگی چراغها به دو طرف بدنه، نصب نشان تجاری سایپا در وسط صندوق و پلاستیک سیاه در سپر اشاره کرد.
نظر کاربران چیست؟
حامد: این ال۹۰ ایرانی سایپا حتی از ال۹۰ رنو هم ال۹۰تره. یعنی الان کسایی که ال۹۰ قدیمی دارن یه چیزی پیدا کردن که از ماشین خودشون زشتتر باشه.
میم مثل ما: عکس بالایی خودروی جدید ساپیا به اسم “کادیلا” یا “ال ۹۰ ایرانی” هست که امروز رونمایی شد،
عکس پایینی هم “دنا” هست! حتی به خودشون زحمت ندادن قالب بدنه جدید طراحی کنن!
سیاوش: اگر ال ۹۰ ایرانی داشتید و خدای ناکرده تصادف کردید، ممکنه کیسه صفرا به کمکتون بیاد ولی کیسهی هوا نه.
کوروش: کاش یه روز فاتحه خودروی داخلی رو بخونن یه عمر خودروی داخلی فاتحه مارو خوند یه بار هم ما!