برنامه فروش فوقالعاده چهار محصول ایران خودرو از طریق قرعه کشی از روز یکشنبه هفته مورخ ۱۸ دی آغاز شد و تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۲۵ دی ماه ادامه داشت و براساس آمار واصله از این خودرو ساز در حدود ۹ میلیون نفر در این دوره از قرعه کشی شرکت کردند که بنابر گزارشات غیر رسمی در حدود ۲۰ هزار محصول قرار است به متقاضیان پس از انجام قرعه کشی در بازه زمانی ۹۰ روز عرضه گردد.
به گزارش خرداد؛ در این دوره از قرعه کشی ایران خودرو که بسیاری لاتاری آمریکا را در مقایسه با آن امیدوارانه تر می دانند، سورن پلاس دوگانه سوز، پژو پارس سال سفارشی (ELX) با موتور XU۷p، پارس سال سفارشی با موتور XU۷p و رانا پلاس با قیمت قطعی عرضه می شود.
کشف قیمت بهانه ای برای عرضه خودرو در بورس کالا
همواره زیاندهی خودروسازان یکی از معضلات اصلی آنان در سال های اخیر و توجیهی برای افزایش قیمت خودرو با هدف نزدیکی به قیمت بازار بوده است که این موضوع سبب شده تا دغدغه اصلی آنان در بحبوهه تحریم و کاهش عرضه و کیفیت خودروهای داخلی، تنها افزایش قیمت محصولات باشد که البته هر گاه در انجام این کار موفق شدند، در بلندمدت تغییری در بازار ایجاد نشد و به سرعت شاهد افزایش قیمت بازار بودیم زیرا اساسا تا زمانی که عرضه متناسب با تقاضا نباشد، افزایش قیمت با هدف نزدیکی قیمت کارخانه و بازار کارساز نیست.
افزایش قیمت و به تبع آن افزایش سود، باعث شده که در این مدت خودروسازان به دنبال راه جدیدی به نام عرضه در بورس کالا به اسم کشف قیمت واقعی اما با هدف افزایش قیمت محصولات خود باشند تا این مسیری باشد برای حذف قرعه کشی و نزدیکی قیمت کارخانه به بازار.
مشکل اصلی عدم توازن بین عرضه و تقاضا است
بارها در دوره های مختلف قرعه کشی خودرو، میزان شانس هر فرد برای برنده شدن در رسانه های مختلف محاسبه و اعلام شد و احتمالا آقای وزیر هم این اعداد را مشاهده کرده و نیازی به محاسبه عددی آن، نیست. سیر صعودی متقاضیان خرید خودرو به خوبی نمایان گر همه چیز است، روندی که برای هر فرد با اندک تحصیلاتی قابل درک است که تقاضا در این بازار روز به روز در حال افزایش است و به تبع آن عدم عرضه مناسب و به اندازه، نتیجه ای جز افزایش روزانه قیمت ها نخواهد داشت.
آبان ماه امسال بود که فاطمی امین در جلسه استیضاح خود در مجلس گفت « خودروسازان به دنبال فروش قسطی هستند، پارسال برای فروش خودرو منت میگذاشتند اما الان باید منت بکشند؛ حتی یکی از خودروسازان به دنبال همکاری با لیزینگ است تا خودرو را قسطی بفروشد که بیانگر بهبود فرایند تولید است.» در صورتی که مدت هاست خودروهای چینی که در حاشیه خلیج فارس با قیمت های بسیار کمتر و شرایط بسیار متنوع عرضه می شوند اما در ایران تا چندین برابر به فروش می رسند. حتی برخی از شرکت ها که خودروهای چینی مونتاژی را تا پیش از این با شرایط اقساطی مختلف و پیش پرداخت های متنوع عرضه می کردند نیز دچار محدودیت شدند و در شرایط فروش این محصولات تغییراتی ایجاد کردند.
درست است که فاطمی امین در جلسه استیضاح حمایت مجلس انقلابی را بدست آورد و در وزارت صنعت، معدن و تجارت ماندنی شد ولی باید منتظر ماند و دید که این بار جناب وزیر در جواب انتقادات پیرامون عرضه کم و افزایش قیمت خودرو برای ۹ میلیون خریدار چه دلایلی را مطرح می کند.