میلاد میرخسروی :

راهکارهای موثر بر انگیزه بخشی منابع انسانی

به گزارش پردیس امروز، میلاد میرخسروی نوشت : «کارمندان، کارگران و به طور کلی منابع انسانی یک مجموعه، سرمایه اصلی آن مجموعه هستند» این جمله معروفی است که این روزها اکثریت فعالین عرصه کسب و کار، بارها آن را شنیده اند و از اهمیت باخبرند. قطعا توجه به حوزه منابع انسانی با مدرن شدن کسب و کارها روز به روز بیشتر می شود و در این راستا انگیزه بخشی، یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهره وری و کارایی کارکنان یک کسب و کار است.

کشورهایی که با مشکلات اقتصادی متعددی روبرو هستند ، عموما در بحث کارایی و حفظ منابع انسانی با مشکلات زیادی مواجه می شوند و کسب و کارها در این کشورها همواره دنبال راهکارهایی برای حل این مشکلات هستند، یکی از راه های حل این مشکل با توجه به چالش های اقتصادی و اجتماعی آن جامعه، ایجاد انگیزه در کارکنان است که می تواند به بهبود عملکرد و افزایش رضایت شغلی منجر شود. در این یادداشت به بررسی راهکارهای موثر برای انگیزه بخشی به منابع انسانی در فضای کسب و کارهای ایرانی می پردازیم.

۱- محیط کاری مفید

فرهنگ سازمانی قدرتمند: برنامه ریزی برای ایجاد فرهنگ سازمانی که بر ارزش هایی مانند احترام، همکاری، درک متقابل، کار گروهی تاکید دارد، می تواند به ایجاد حس تعلق و انگیزه در کارکنان کمک کند.

فضای کاری دوستانه و حامی: ایجاد محیطی که کارکنان در آن احساس راحتی و امنیت داشته باشند، می تواند به افزایش حس خوب، انگیزه و تعهد آنان نسبت به سازمان منجر شود.

۲- جبران خدمات

پاداش های مادی و معنوی : ارائه پاداش های نقدی و غیرنقدی مانند ارتقای شغلی، فرصت های آموزشی، تقدیر و سفرهای تفریحی می تواند به افزایش انگیزه کارکنان کمک کند.

سیستم ارزیابی عملکرد KPI : ایجاد یک سیستم ارزیابی عملکرد مشخص و عادلانه می تواند کارکنان را تشویق به بهبود و تلاش بیشتر کند و در نهایت منجر به بهبود کارایی کل مجموعه می شود.

۳- فرصت تحول و پیشرفت

آموزش و توسعه مهارت ها : ایجاد فرآیند آموزشی مدون و مشخص می تواند به بهبود عملکرد کارکنان کمک کند و انگیزه آنها را برای حضور بلند مدت در مجموعه افزایش دهد.

ترسیم مسیر شغلی : برنامه ریزی و ترسیم مسیرهای شغلی مشخص به همراه ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت، می تواند کارکنان را به حفظ انگیزه در کار ترغیب کند.

۴- ارتباطات درون سازمانی

ارتباطات باز و شفاف: ایجاد مسیرهای ارتباطی کارآمد که در آن ها انتقادات و پیشنهادات کارکنان شنیده و مورد توجه قرار گیرد، می تواند به افزایش انگیزه، رضایت شغلی و افزایش کیفیت محل کار آنان کمک کند.

نتایج عملکرد: ارائه بازخوردهای سازنده و منظم به کارکنان درباره عملکرد آن ها، می تواند به افزایش انگیزه و برآیند کاری آنان منجر شود.

۵. تعادل بین کار و زندگی

انعطاف پذیری در کار: ارائه برنامه های کاری انعطاف پذیر مانند ساعت شروع به کار شناور، می تواند به ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی کارکنان کمک کند و انگیزه آنان را افزایش دهد.

برنامه های رفاهی: ارائه برنامه های رفاهی در سطوح مختلف سازمان مانند تعاونی های کارکنان، مجموعه های تفریحی و رفاهی، مشاوره و کوچینگ می تواند به افزایش رضایت و انگیزه آنان در کار کمک کند.

قطعا ایجاد انگیزه در منابع انسانی نیازمند برنامه ریزی های دقیق و علمی است تا به نیازهای کارکنان در جهت ایجاد محیطی مناسب و انگیزه بخش، بهتر پرداخته شود. سازمان ها می توانند با پیاده ‌سازی ۵ راهکاری که مطرح شد، در جهت افزایش راندمان و ایجاد تعهد و وفاداری بیشتر در میان کارکنان خود حرکت کنند. قطعا رعایت این نکات می تواند به رشد و پایداری کسب و کارها در فضای رقابتی امروز منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بر چسب ها

اخبار مرتبط

چند رسانه ای

آخرین اخبار