گزارش پردیس امروز از دنیای اقتصاد، طی دو سال گذشته همراه با رشد نسبی تیراژ و عرضه خودرو، وزارت صمت آمار تولید و عملکرد خودروسازی را به تفکیلک بخش خصوصی و نیمه دولتی، با جزییات منتشر میکرد.
این در شرایطی است که با تغییرات مدیریتی در معاونت حمل و نقل این وزارت خانه که از سال گذشته رخ داد، آماردهی نیز متوقف مانده است.
با این حال عدم ارایه گزارش خودروسازی کشور را تنها نمیتوان به تغییرات مدیریتی در این وزارت خانه نسبت داد چرا که افت تولید میتواند دلیل محکم تری در این زمینه باشد.
از ابتدای سالجاری، تا پایان تیرماه کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۱۱ درصدی تیراژ حکایت دارد.
اما کاهش تولید از نخستین ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بطور ماهانه رخ داده و خودروسازی کشور به دلیل عدم اصلاح قیمت، عدم تخصیص ارز و در ادامه، بحران قطعی برق ماهانه با افت تولید مواجه بوده است.
بنابراین عدم انتشار گزارش عملکرد خودروسازان تا حد زیادی به افت تولید در واحدهای خودروسازی مربوط میشود و سیاستگذار خودرو تمایلی ندارد در آخرین روزهای حضورش در این وزارت خانه، کارنامه غیرقابل قبولی از خودرو ارایه دهد.
البته عدم شفافیت در عملکرد خودروسازان با توقف انتشار کارنامه کیفی خودروها کلید خورد. بطوریکه از دی ماه ۱۴۰۰ تاکنونی اطلاع رسانی از وضعیت کیفی محصولات تولیدی نشده است.
حال این سوال مطرح است که اگر تولید و کیفیت خودرو طبق وعده و وعیدها پیش میرفت باز هم شاهد توقف آمار دهی در این زمینه بودیم؟