به گزارش عصر ایران، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد: تا زمستان امسال، ظرفیت تولید ری را به ۲۰ دستگاه در ساعت افزایش خواهد یافت و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، امسال ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید و از نیمه دوم سال عرضه خواهد شد.
مهدی رادمنش در نشست خبری با محوریت خودرو ریرا، عنوان کرد: طراحی این خودرو مطابق با استانداردهای روز بوده و در سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی بالا و در تیراژ مناسب عرضه خواهد شد. میزان ساخت داخل این محصول در حال حاضر حدود ۶۸ درصد بوده که در ادامه تولید انبوه، افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به مشخصات فنی خودروی ریرا، خاطرنشان کرد: این محصول دارای موتور EF۷P TC با حجم ۱۶۴۵سی سی و توان ۱۶۰ اسب بخار است. حداکثر گشتاور این خودرو ۲۴۰ نیوتن متر بوده و دارای ۱۶ سوپاپ و حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است.
رادمنش با بیان اینکه ترمزهای عقب و جلو این خودرو دیسکی بوده و از چهار کیسه هوا در نسخه اول برخوردار است که در نسخههای بعدی افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: فرمان برقی این محصول قابلیت تنظیم در چهار جهت را دارد. هم چنین کلیدهای کنترل بر روی فرمان و نیز سیستم تهویه اتوماتیک در این خودرو پیش بینی شده است.
وی افزود: آیینه الکتروکرومیک و آیینههای برقی تاشونده، شیشههای مجهز به آنتیترپ و پاور ویندو، شیشههای عقب سولار و دودی، چراغهای مه شکن، چراغهای خوشامدگویی و… از سایر مشخصات این محصول است. ریرا در زمینه امکانات هیچ کسری نسبت به رقبا نداشته و پر امکاناتترین خودروی ساخت داخل است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اشاره به اینکه تریم داخلی این خودرو، کاملا جدید و منطبق بر خودروهای لوکس دنیا طراحی شده و یک طراحی چند جانبه دارد، گفت: مانیتور یکپارچه با نمایشگر جلو آمپر و امکانات رفاهی متعددی برای این محصول تعبیه شده است. هم چنین داخل خودرو نورپردازی شده است که مشتری میتواند بنابر سلیقه خود رنگ آن را تغییر دهد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه قوای محرکه که یکی از آوردههای بزرگ این محصول است، موتور EFP توربوشارژ بر روی ریرا توسعه داده شده است، اظهار کرد: موتور EF۷TC در ایران خودرو وجود داشت و بر روی محصولات نصب میشد، اما برای خودرویی با این مشخصات، نیازمند توان و گشتاور بیشتری بودیم. هم چنین به سبب استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت ناگزیر به کاهش مصرف سوخت بودیم، بنابراین موتور جدید با همت شرکت ایپکو توسعه داده شد.
رادمنش افزود: یکی از ویژگیهای این محصول، کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه است که موجب کاهش مصرف سوخت میشود. این موتور که شتاب بالایی به خودرو میدهد، در آینده میتواند استاندارد یورو شش را نیز پاس کند.
وی با بیان اینکه در تولید ری را هزار و ۱۳۰ قطعه به کار رفته است، گفت: ۶۷۹ قطعه این خودرو، جدید هستند و از نظر قیمت پک محصول، ۶۹ درصد خودکفایی صورت گرفته که برای ۳۱ درصد باقی مانده نیز برنامه خودکفایی تهیه شده است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو هزینه پروژه را بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: برای صنعتی سازی پروژه هم ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه ۴۶.۵ میلیون یورو هزینه شده است.
به گفته وی در محصول ری را، هزار و ۱۰۰ قطعه داخلی سازی شده و در مورد بقیه نیز به سمت داخلی سازی حرکت خواهیم کرد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو بیان کرد: IKP۲ یک پلتفرم جدید است و به همین دلیل خط کامل بدنه سازی را برای این محصول توسعه دادیم که قادر به تولید دو نسخه بنزینی و برقی است و شرکت تام ایران خودرو متولی این فرآیند بود.
وی افزود: برای تولید این محصول، هزار تن قالب سازی در داخل کشور و توسط شرکت آیکید و شرکتهای مرتبط با آن صورت گرفت و هزار و ۲۳۰ تن قالب نیز به خارج از کشور سفارش گذاری شد.
رادمنش با بیان اینکه برای تولید ریرا هم چنین خطوط رنگ خودرو اصلاح شده و خط کامل مونتاژ و تکمیل کاری توسعه داده شد، اظهار کرد: دستگاههای تست آخر خط ریرا نیز برای نخستین بار توسط شرکت دانشبنیان جهاد دانشگاهی شریف توسعه داده شد که میتواند تنطیمات زوایای چرخ و چراغ را انجام دهد، این اقدام نیز به خوبی انجام و نصب شده است و به زودی به بهره برداری میرسد.
آماده تولید انبوه ری را هستیم
وی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته، وارد مرحله آفلاین محصول ری را شدیم و در حال حاضر آماده شروع تولید انبوه هستیم، گفت: ظرفیت تولید خطوطی که توسعه داده شد، ۲۰ دستگاه در ساعت است که ۱۱۰ هزار دستگاه در سال میتواند تولید کند. از ابتدای تولید این محصول، سیستم یکپارچه برنامه ریزی تولید اجرا شد؛ برنامهریزی جامع قطعات و مواد از همان ابتدا در پروژه اجرا و سیستم نوین کیتینگ و لجستیک در خط مونتاژ اجرا شد که آخرین فناوریهای تولید و صنعتی سازی در دنیا به شمار میرود و در خطوط تولید ریرا استفاده میشود.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با بیان اینکه یکی از ویژگیهای خاص خط تولید ریرا، استفاده از گانهای MFDC است، یادآور شد: برای نخستین بار است که در خط تولید بدنه محصولات داخل کشور از این گان استفاده میشود. این گانها آخرین تکنولوژی گانهای تولید بدنه هستند که قابلیت کنترل پارامترها را داشته و با استفاده از آنها، کیفیت جوش محصولات ارتقای قابل ملاحظهای یافته و مصرف برق نیز کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر ۱۵۰ آیتم تست بر روی خودروی ریرا صورت گرفته که تمام آنها با نتایج مثبت پشت سر گذاشته شده است، عنوان کرد: با توجه به انجام دو مرحله تستهای تصادف بر روی این خودرو، با قاطعیت اعلام میکنیم که ری را، ایمنترین خودروی ساخت داخل کشور است.