میلاد میرخسروی:

اهمیت توجه به مهاجرت نیروی کار متخصص از ایران

به گزارش پردیس امروز ، میلاد میرخسروی در یادداشتی نوشت: مهاجرت نیروی کار متخصص از ایران به یکی از بزرگترین چالش های اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده است. این مسئله نه تنها بر روی رشد و توسعه کشور تاثیر دارد، بلکه باعث کاهش منابع انسانی ایران و توان رقابتی در حوزه های مختلف نیز می شود.

عمده دلایل مهاجرت نیروی کار متخصص

قطعا وضعیت اقتصادی نامناسب، تورم، بیکاری و رکود اقتصادی از جمله عواملی هستند که موجب نارضایتی نیروی کار متخصص می شود و این گروه از جامعه را به فکر مهاجرت می اندازد. نبود فرصت های شغلی مناسب و درآمد ناکافی، انگیزه های مهمی برای مهاجرت از کشور هستند. در کنار شرایط اقتصادی، امروز بسیاری از متخصصان احساس می کنند که در ایران امنیت شغلی و حرفه ای لازم را ندارند. عدم تضمین قراردادهای کاری و وجود مشکلات قانونی و مدیریتی در محیط کار می تواند یکی دیگر از دلایل مهاجرت باشد.

در جهان امروز و باتوجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی، نیروی کار متخصص به دنبال ارتقا دانش و مهارت های خود است و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پیشرفته در خارج از کشور، این فرصت ها را به خوبی فراهم می کنند. بسیاری از دانشجویان و محققان برای دستیابی به امکانات و فناوری های پیشرفته به خارج از کشور مهاجرت می کنند و  علاوه بر این برخی از متخصصان به دلیل محدودیت های اجتماعی و فرهنگی، به دنبال زندگی در جوامعی با تنوع فرهنگی بیشتر می باشند.

پیامدهای مهاجرت نیروی کار متخصص

امروز تمامی کشورهای دنیا برنامه های متنوعی برای جلوگیری از خروج متخصصان خود دارد زیرا به خوبی می دانند که مهاجرت نیروی کار متخصص منجر به کاهش توان علمی و فناوری کشور می شود. با خروج متخصصان از کشور، ظرفیت نوآوری و تحقیقات علمی کاهش یافته و سرعت توسعه فناوری کاهش می یابد. به تبع آن و با کاهش نیروی کار متخصص، تولید و بهره وری اقتصادی نیز تاثیر منفی میگیرد و توان رقابتی کشور را در بازارهای بین المللی به شدت کاهش دهد.

در کنار این موارد و از بعدی دیگر، مهاجرت نیروی کار متخصص می تواند به کاهش انسجام اجتماعی و فرهنگی در کشور منجر شود و نارضایتی و نگرانی های اجتماعی را افزایش دهد و دولت را مجبور به استفاده از نیروی کار خارجی کند که این امر در می تواند تهدید کننده باشد.

راهکارهای مقابله با مهاجرت نیروی کار متخصص

ایجاد شرایط اقتصادی پایدار و فراهم کردن فرصت های شغلی مناسب می تواند انگیزه مهاجرت نیروی کار متخصص را کاهش دهد. دولت باید سیاست های اقتصادی مناسبی اتخاذ کند تا شرایط برای فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی بهبود یابد همچنین ایجاد و اصلاح قوانین و مقرراتی که امنیت شغلی و حرفه ای نیروی کار را تضمین کند، می تواند به کاهش مهاجرت متخصصان کمک کند. همچنین ایجاد محیط کاری مناسب و مدیریت کارآمد در سازمان ها و شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه بیشتر به آموزش و پرورش و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش و ارتقا سطح دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی می تواند به جذب و نگه داشت نیروی کار متخصص کمک کند. ایجاد برنامه های پژوهشی مشترک با دانشگاه ها و مراکز علمی بین المللی نیز می تواند این روند را تقویت کند.

یکی از موارد مهم دیگر بهبود کیفیت زندگی است که باید در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و زیرساخت های عمومی ایجاد شود، زیرا می تواند به جذب و حفظ نیروی کار متخصص کمک کند. ایجاد محیطی پویا و متنوع برای زندگی و کار می تواند از خروج متخصصان از کشور جلوگیری کند.

موضوع این مقاله نیازمند بررسی های بیشتر و در تمامی ابعاد است زیرا مهاجرت نیروی کار متخصص از ایران مسئله ای جدی و نیازمند توجه فوری است که باید با اتخاذ راهکارهای مناسب، سریع و پایدار، می توان به کاهش این روند کمک کرد و از تخصص و دانش این نیروها برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد. توجه به نیازها و انتظارات نیروی کار متخصص و ایجاد شرایط مطلوب برای زندگی و کار آنان، کلید حفظ و جذب این نیروها در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بر چسب ها

اخبار مرتبط

چند رسانه ای

آخرین اخبار